Macam Mana Nak Cari Jodoh di Malaysia?
900k ahli di sana sedang mengunggu anda di Baitul Jannah. Mungkin.. jodoh awak ada sana.
Daftar Sekarang!
RINA VETERINAR!
(Ini adalah skrip sketsa yang saya buat 3 tahun yang lalu untuk sebuah sekolah di Selangor, untuk pertandingan antara sekolah. Enjoy! hu hu!)
“Rina, Veterinar!”
Watak-watak
Dr. Rina
2. Harimau
3. Zirafah
4. Ikan Mas
5. Hamster
6. Ayam
Mula!
Dr. Rina
Kalau orang sakit, jumpa doktor.
Tapi kamu binatang!
Kamu binatang!
Syoh! Syoh! Syoh!
Binatang!
Kamu jumpa siapa? Haaaaaaaaaaah?
Jumpa saya! saya, Rina! Rina veterinar!
Hari-hari jumpa binatang, tapi saya tidak naik berang!
Saya suka, sangat suka, sangat gembira merawat binatang..!
Hari ini, hari ini, hari.........mau?!?
(Masuk seekor harimau.)
Harimau
Tolong tuan doktor...tolong...
Sudah semalaman saya tak dapat tidur...nyut-nyut-nyut!
Gigi saya berdenyut! Gigi geraham, susah nak membaham!
Dr. Rina
Tak mengapa jangan runsing, mari sini berbaring. Bukak mulut.
Luas-luas biar nampak jelas! (memeriksa gigi harimau).
Hmmm....kamu ni dari mana? Kenapa boleh jadi macam ni..?
Harimau
Haya hi hahu halik hari hukan hukfha hi hehah!
Dr. Rina
Apa dia?(sambil mencabut gigi harimau)
Harimau
Arrghh addoi Sukma!!!!!!!!!!
Dr. Rina
Ooo....Sukan Malaysia. Mai ke Kedah! Mai makan laksa Kedah! Ha haha!!!
Dah siap!
Harimau
Terima kasih doktor. Boleh tak saya nak tanya sikit? Macamana doktor boleh jadi doktor haiwan ni? Tak susah ke masa belajar?
Dr. Rina
Kamu nak tahu? Untuk masuk...
(masuk Zirafah)
Dr. Rina
Eh! Kenapa kamu tiba-tiba masuk ni?
Zirafah
Tadi saya dengar doktor cakap,....... masuk!
Dr. Rina
Ye ke....hmm...baiklah! mari duduk sini. Awak (kepada harimau) kalau nak tahu tentang kerja saya, duduk di sebelah sana.
(Harimau bangun dan duduk di belakang)
Zirafah
Dr....., tengkuk saya sakit...
Dr. Rina
Hmmmm..(memeriksa tengkuk zirafah), kamu tahu tak...leher...
Zirafah
Saya tahu! Zirafah mempunyai bilangan tulang leher yang sama seperti leher manusia! betul tak? Adduih!
Dr. Rina
Eh! Macam mana kamu tahu apa yang saya nak cakap? Anyway, kenapa boleh jadi macam ni?
Zirafah
Saya...saya lapar sangat semalam. Saya cari pokok yang tinggi paras leher saya, semua dah takde. Semua dah habis kena tebang! Yang tinggal Cuma pokok renek yang paras lutut saya. Habis, asyik menunduk je 24 jam...sakit la...
Dr. Rina
Baiklah....(bercakap kepada harimau). Untuk masuk ke program veterinar kamu perlu mempunyai kelayakan yang tertentu. Secara akademiknya, kamu perlu ambil matapelajaran biologi dan perlu lulus cemerlang subjek sains ....
Kalau dapat 9 .....
(masuk Ikan Mas)
Ikan Mas
Saya dah sampai!
Dr. Rina
Alamak! Siapa awak ni? Kenapa tiba-tiba masuk?
Ikan Mas
Tadi saya dengar Dr. Cakap 9! .giliran saya nombor sembilan...
Dr. Rina
Baiklah (kepada zirafah), tahan sikit ye,, hmmm...(membetulkan tulang tengkuk zirafah) dah o.k. pergi ambik ubat ye..
Zirafah
Arrrghhhaaduiii! Wah ! dah lega! Err.. Dr., saya pun berminat nak tahu apa harimau nak tahu..boleh tak saya tunggu? Please......
Ikan Mas
Boleh....kamu duduk sana..
Dr. Rina
Ewah-ewah, saya doktor ke kamu doktor? Ya! Kamu sakit kat mana?
Ikan Mas
Eh! Saya buat apa kat sini? Kamu siapa? Bila saya sampai sini? Oh! Aduh! Mulut saya sakit! Tolong! Tolong!
Dr. Rina, Harimau, Zirafah
Kalau sakit mulut, jangan cakap banyak! Tutup mulut!
Ikan Mas
o.k...(menutup mulut dengan siripnya)
Dr. Rina
Biar saya tengok..(memeriksa mulut ikan Mas)
Macam mana boleh jadi macam ni? Isy! Isy!
Ikan Mas
Tak ingat la doktor...
Dr. Rina
Memang sah ingatan kamu ni singkat sangat. ( merawat mulut ikan Mas)
Ikan Mas
Saya teringin sangat nak makan pisang Mas. Sebab nama nya sama dengan nama saya. Awak tahu tak, emas 916, sekilo berapa harganya sekarang? Mahal tak? Eh! Apasal ada harimau dan zirafah kat belakang tu.
(harimau mengasah kukunya, zirafah menumbuk-numbuk telapak kukunya)
Ikan Mas
o.k saya diam.
Dr. Rina
(kepada harimau dan zirafah) Lepas kamu dah lepas SPM, kamu mohon masuk ke program veterinar di mana-mana universiti, samada tempatan atau luar negara. Kursus veterinar ni macam kursus Doktor perubatan untuk manusia juga. Tapi kursus ni ikut sistem semester..
(masuk Hamster)
Hamster
Dah giliran saya ke?
Dr. Rina
Belum! Kenapa masuk?
Hamster
Tadi saya dengar .....ster! hamster la kan? Heheh! Takpe, saya boleh tunggu. (terus duduk di lantai)
Zirafah
Berapa tahun kena belajar di universiti?
Harimau
Kena belajar matematik tak?
Ikan Mas
Kalau gagal periksa tahun pertama, mak bapak marah tak?
Dr. Rina
Diam laa...Hah! Mulut kamu dah saya rawat. Pergi luar ambik ubat. Lepas tu balik rumah berehat!
Ikan Mas
o.k... tapi saya tak ingat rumah saya kat mana...saya tinggal dalam akuarium ke dalam igloo? Ataupun, saya ni dari masyarakat nomad? Kamu tahu tak?
Dr. Rina
Huisy! Takpe la!, awak boleh duduk sebelah zirafah tu sementara ni.
(Ikan Mas duduk di sebelah zirafah)
Hamster
Dr., saya selalu sakit perut. Selalu gatal-gatal. Selalu cirit –birit. Badan saya jadi lemah. Nak lari-lari pun dah tak larat. Biasa saya boleh lari dalam roda, 200 pusingan seminit. Sekarang ...
Dr. Rina
Baiklah. Biar saya periksa. Hmm....kamu ni, kecacingan ni...
(terus merawat Hamster)
Tadi saya cakap apa? ........oh! ye! Secara mentalnya pula, kamu mesti ada perasaan sukakan binatang!
Harimau, Zirafah, Hamster
Cakap baik sikit! Haiwan! Bukan binatang!
Ikan Mas
Mak saya kata saya ni ikan....
Dr. Rina
Oh! Maafkan saya..Haiwan...Hmmm apa lagi ye...
Hah! Kur...ehhmm (sakit tekak)...Kur...
(masuk ayam)
Ayam
Saya .....hah...hah...hachummm!!!!
Dr. Rina
Apasal kamu masuk? Bersin pulak tu?!
Ayam
Saya dengar Dr. Panggil, Kur...Kur...Kur
Saya masuk la...
Dr. Rina
Saya nak cakap kursus!
Hamster
Hei...tengok tu...paruh dia ada hingus....
Harimau
Pengotor la awak ni...
Zirafah
Kalau dah bersin tu cakaplah excuse me ke, ucap syukur ke...apa la..
Ikan Mas
Nah! Tisu! Kesat hingus tu...ambik la....
eh! apasal saya nak bagi awak tisu ni? Eh! Takpe la ambik la...
Ayam
Terima kasih...(mengesat hingus)
Harimau, Zirafah, Hamster, Dr. Rina
Kamu ada Flu!!!! (takut)
Ikan Mas
Flu tu seruling kan? Oooo awak pandai tiup flu ya...pandai main seruling?
Boleh main lagu Khidmat Negara tak? Ataupun lagu Menuju Puncak? Gemilang?
Dr. Rina
Semua ambik face mask dan pakai sekarang!
(Kesemua kecuali Ayam memakai face mask)
Semua senyap seketika.
Ikan Mas
Eh! Apasal awak tak pakai topeng ni?(kepada Ayam) Yang lain semua pakai! Nah ! ambik ni pakai!
Dr. Rina
Mas! Jangan bagi! Awak pakai sendiri!
Ikan Mas
Eh! Nama saya bukan Mas..saya kena pakai ke? takpe ke?
Hamster
Kalau awak pakai, awak akan nampak lebih jelita....
Ikan Mas
Iye? Baiklah.(memakai mask)
Ayam
Apa semua ni? Tolong la doktor...saya dah seminggu selsema. Tak semestinya semua selsema adalah selsema burung..tolong la rawat saya..saya nak masuk ujibakat program realiti ni! Saya nak jadi penyanyi!...
Harimau
Sedap ke suara tuuu.....bersin pun lari pitching...
Zirafah
Huish! Tak baik cakap macam tu tau...!
Dr. Rina
Hei! Hei! Apa ni? Apa ni? Kita tengah dalam situasi yang cemas ni! Awak semua faham tak ? selsema pada haiwan dari keluarga burung amat merbahaya!
Ayam
Jadi macam mana ni doktor? Nak tolong saya ke tak mau?! (mula nak menangis)....Hachumm!!!!
Ikan Mas
Kot iye pun doktor, bagi la dia satu topeng muka ke, periksa keadaan dia dulu ke...
Dr. Rina
Baiklah. Kamu yang lain duduk di sana( menyuruh haiwan selain ayam ke satu sudut). Kamu (kepada ayam), mari sini.
Ayam menghampiri doktor. Ia mengeluarkan sesuatu dari bawah ketiaknya.
Harimau
Dr.! Hati-hati!!!!!!!!!! ( melompat dan menangkap Dr. Rina dan menyebabkan mereka berdua tertiarap di lantai)
Dr. Rina
Adduh!!! Sakitnya pinggulku...huih! iskh! !!! adduh! Apa kena kamu ni Mak belang? Dah rosak ke pemikiran kamu?
Ayam
Apa pasal pulak ni!!!! Ha! Ha! Hassyuum!
Harimau
Dia(kepada ayam) keluarkan sesuatu dari badannya! Jangan-jangan senjata yang berbahaya! Mungkin senjata api!
Ayam
Ini?(menunjuk ke barang yang dikeluarkan) ini kan minyak cap kapak! Apa la awak ni..bikin saya sakit jantung saje...
Dr. Rina
Dah! Rimau! Kamu pegi duduk sana dengan yang lain. Addui!!
Dr. Rina mula memeriksa keadaan sang Ayam. Dr. Rina akhirnya mengambil sampel hingus dan darah sang Ayam dan di masukkan ke dalam mesin diagnostik yang canggih.
Dr. Rina
Baiklah. Sampel dari en. Ayam, telah saya masukkan ke dalam mesin diagnostik berkomputer tadi. Kita akan dapat tahu keputusannya nanti. Sementara ni, anggaplah yang kita semua telah mendapat virus selsema dari si ayam...jangan panik! Bukan semua virus selsema burung boleh membawa maut! Hanya virus H5N1 yang paling merbahaya!
Hamster
Jadi doktor, kami semua ni dah terjangkitlah ye! Makkk!!!! Saya belum nak mati lagi! Maakkkk! Ampunkan dosa saya! ( hendak berlari keluar)
Harimau dan zirafah menahan Hamster. Mereka membawa hamster kembali ke tempat duduknya.
Dr. Rina
Jangan panik, jangan takut, setahu saya, virus H5N1 hanya bahaya kepada manusia. Tapi itu tak bermakna, haiwan lain macam kamu semua terkecuali dari mendapat kesannya...
Zirafah
Doktor nak menakut-nakutkan kami ke? saya dah nak terkencing ni...
Dr. Rina
Toilet ada di sana. Pergi cepat. Saya sudah pun memaklumkan situasi kita kepada pihak kementerian kesihatan dan yang berwajib. Dan...klinik ini telah pun dikepung dan telah dikuarantin daripada orang ramai. Tak percaya tengoklah kat tingkap.
Semua menuju ke tingkap dan meninjau. Zirafah terus ke toilet.
Ikan Mas
Wah! Ramainya kat luar tu...
Ayam
Eh! Apasal mereka semua pakai baju tutup penuh dari hujung kepala sampai ke hujung kaki?
Harimau
Apa salahnya....kan baik macam tu, dari pakai baju ketat sana, sendat sini, singkat atas, belah bawah...
Dr. Rina
Itu adalah untuk memastikan agar mereka tidak dijangkiti virus flu ni.
Ayam
Lambat lagi ke, keputusan nak keluar?
Dr. Rina
Sabar..lagi 5 minit je....
Hamster
Hacchum!
Harimau
Hassyium!
Dr. Rina
Hacchi!
Ikan Mas
Hiittchiu!
Zirafah baru keluar dari toilet juga bersin.
Zirafah
Huussyiu!
Seterusnya ..Semua bersin serentak!
Semua kecuali Ikan Mas dan Dr. Rina
Habislah kita!!!!!
Ikan Mas
Apa yang habis?? Makanan ikan ke?? ataupun bihun sup?
Dr. Rina berpaling ke arah mesin diagnostik. Keputusan ujian telah diperolehi.
Ayam
Macam mana doktor?!!
Dr. Rina
Hah! Keputusan ujian ni ....
Tiba-tiba, sang Hamster jatuh dan tidak sedarkan diri.
Ayam
Doktor! Apasal dia tuuu!?
Tiba-tiba Zirafah pula jatuh dan tidak sedarkan diri
Ikan Mas
Aik! Si leher panjang pun pengsan?
Tiba-tiba juga Harimau pula jatuh dan tidak sedarkan diri
Dr. Rina
Hai! Harimau pun pengsan?!!
Tiba-tiba ikan Mas pulak jatuh dan tak sedarkan diri
Ayam
Alamak! Apa dah jadi ni?
Ayam dan Dr. Rina cuba mengejutkan kembali haiwan-haiwan yang pengsan.
Mula-mula, mereka berjaya mengejutkan Hamster
Hamster
(menguap). Ye ?ada apa? Kenapa awak berdua kejutkan saya?
Dr. Rina
Kamu tak apa-apa ke?
Hamster
Saya memang macam ni. Kalau dah ngantuk, mana-mana pun boleh tidur..
Dr. Rina
Hish!! Tidur pulak dia...!!
Dr. Rina dan Ayam berjaya mengejutkan Harimau pula
Harimau
Adduh!!!
Dr. Rina dan Ayam
Hah! Kenapa??
Harimau
Sakitnya perut saya...lapar nyaa!!!!
Dr. Rina
Lapar?!!
Harimau
Saya kalau terlalu lapar, saya akan tidur, nak bagi hilang senak perut!
Dr. Rina dan Ayam
Huh!
Mereka berjaya mengejutkan Zirafah pula.
Zirafah
Terima kasih!
Dr.Rina, Hamster, Harimau dan Ayam
Apasal pengsan?!!!
Zirafah
Ni haaa!!(menunjukkan sesuatu di bawah tapak kakinya)
Dr.Rina
Kulit pisang???
Zirafah
Ye la!!! Saya terpijak tadi, tergelincir, jatuh kepala terhantuk! Pengsan la kejap!
Semua
Oooo!!!!
Jadi, Ikan Mas! Kamu pengsan betul-betul ke olok-olok???!!!!
Ikan Mas bangun sambil terpinga-pinga.
Ikan Mas
Saya tak pengsan. Saya tengok yang lain baring, saya pun baring lah! Ingatkan kena baring...sori...he..he..he..
Dr. Rina
Sudah! Dengar sini semua! (membaca keputusan ujian sampel hingus dan darah Ayam di kertas)
Negatif untuk selsema burung! Atau bird flu! Maknanya kita semua o.k tak apa-apa!!! Ayam Cuma salah makan je....alahan saja...allergik! (mengucap syukur)
Semua yang lain
Yeaaahhhh!!! Syukur!!!! Yahoooo!!! Hip-hip horreeeiii!!!!
Ikan Mas
Jangan-jangan terlalu suka, suka-suka akibatnya duka...
Harimau
Mari kita bersamalah –sama...
Zirafah
Membaca amalan yang mulia!
Hamster
Adik-adik dan kawan-kawan!
Ayam
Membacalah buku pelajaran!
Dr. Rina
Suratkhabar dan buku cerita..
Semua
Untuk faedah kita semua! Membaca amalan yang mulia!!!
Dr. Rina
Jadi ingat semua...belajrlah rajin-rajin, dengan ilmu, kita dapat membantu menjadikan negara kita bertambah maju dan jaya!
Semua yang lain
Betull tu!!!
Ikan Mas
Saya nak balik mana ni???
TAMAT.
Cerpen-cerpen Berkaitan
Semua cerpen-cerpen JenakaCerpen-cerpen lain
Perbualan
Perbualan
-
3) panjang sangat kena..sambung esok lusa,happy weekend semua.
- mr_kajiwa
- 16 years ago
-
4) pendek je, cuma dalam bentuk skrip dan terlangkau lebih 2 baris, jadi macam panjang.Ya ampun!
- Kurusawa
- 16 years ago
-
5) hahahahaha
- shazmiey
- 16 years ago
-
6) Editlah yang terjangkau sedepa tu Encik Kurusawa...dah selesai pun membacanya...terimakasih.Ada sketsa lain?
- mr_kajiwa
- 16 years ago
-
7) mr-kajiwa:Ada di section english-finding tose
- Kurusawa
- 16 years ago
-
8) gile best!
teringat sketch zaman sekolah.. tp, skrip ni sgt informatif.
incik kurusawa, mana kamu pegi selama ni?- jojo
- 15 years ago
-
9) haha ... best2 ... jenuh gak la nak habiskan ... huhu
- chaosdreamer
- 15 years ago
-
10) jojo: TQ!
sume yang lain: TQ!- Kurusawa
- 15 years ago
-
11) hihihi..besh besh
- mosh
- 15 years ago
-
12) hehehe sori lambat membaca!
wah, kebetulan saya pun hari tu baca buku faisal tehrani - bila tuhan berbicara. hehe
dia buat tulisan ala2 gini la
skrip drama / sketsa.
kool gile idea, kalau utk peringkat sekolah mmg tiptop ni. cikgu2 pun entah2 takleh nak buat- cahatomic
- 15 years ago
-
14) cutenya ceta ne
- eDieca_88
- 15 years ago
-
15) bez nye...
- deq_mon
- 15 years ago
-
16) hahahah.
comel betul.
nak pinjam untuk persembahan boleh? (dah form 5 kotttttt)
eh ala-ala cerita Dr.Nina, majalah Kawan.
best best.- kosong
- 15 years ago
-
18) Kosong: nak pakai untuk persembahan? pakailah..tapi kena belanja saya secret receipe. ha hah gurau je. Bila nak pakai? kalu salah pentaskan, takut orang tak faham tau..kena jelas dan terang dialognya
- Kurusawa
- 15 years ago
-
19) hahahaha kelakar laaa!!
- NJay
- 15 years ago